Mechanika samochodowa

Zawieszenia

Zawieszenie pojazdu – zespół elementów łączących koła zresztą podwozia. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i kierowalność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:

  • elementy prowadzące koło – odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia – np.: wahacz, drążek poprzeczny (np. drążek Panharda ) lub wzdłużny,
  • elementy resorujące (np.: resor piórowy lub sprężyna śrubowa),
  • elementy tłumiące (amortyzator)

Zdjęcia z napraw

Sprzęgła

Podstawowe zadania sprzęgła: odłączenie silnika od układu napędowego podczas zmiany biegów, przenosi płynnie moment obrotowy, ochrania przed przeciążeniami przy przenoszeniu sił napędowych, tłumi drgania powstające przy obrocie wału korbowego
Tylko dobrej jakości, prawidłowo zamontowane sprzęgło będzie pracowało długo i bezawaryjnie. Leży to w interesie zarówno właściciela auta, jak i naszego warsztatu

Rozrządy

Wymiana paska rozrządu praktycznie zawsze oznacza wymianę wybranych elementów, które z nim współpracują. Najczęściej oprócz paska wymieniamy:

1. Rolkę napinającą

2. Rolki prowadzące

3. Uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego

4.Pompę cieczy chłodzącej jeśli jest napędzana paskiem zębatym.

W większości przypadków pasek rozrządu wymienia się co 90 000 km, lub – jeszcze lepiej – co 60 000 km, lub co 5 lat
W najtańszych samochodach koszt robocizny zamyka się w kwocie ok. 300 – 400 zł.

Uwaga!

Zlekceważenie terminu wymiany paska rozrządu może zakończyć się remontem kapitalnym silnika.